"SADAKO VOL VIURE" Bloc del director de l'escola Sadako

L’essència de l’expressió artística


L’ESCOLA AVUI

És possible imaginar un món sense cap tipus d’expressió artística?

En un sentit ampli, l’expressió artística neix amb l’ésser humà. Els ritus associats a danses i ritmes eren habituals en quasi totes les cultures prehistòriques. Hi ha constància de que fa 50.000 anys a Sumèria ja disposaven d’instruments de percussió i corda que acompanyaven els seus cants. Tot i aquesta vinculació tan forta entre l’espècie humana i les manifestacions artístiques no podem dir el mateix del reconeixement, interpretació i sobretot del gaudi de qualsevol forma d’expressió. La manera com ens  afrontem a qualsevol forma d’expressió artística dependrà de les experiències pròpies, dels nostres coneixements i per descomptat del nostres interessos. I aquest bagatge dependrà en gran mesura del tractament que la família i l’escola facin d’aquest àmbit, especialment durant la infància i les primeres fases de la joventut.

El psicòleg americà Howard Gadrner amb la seva obra  Frames of Mind The Theory of Multiple Intelligences va fer un pas endavant per reforçar la importància d’enfocar l’educació dels nens i nenes amb un ampli ventall d’estratègies que garanteixin un millor desenvolupament en diferents camps d’aprenentatge, que concreta com a intel·ligències múltiples. Tal com exposa, de forma innata tenim majors habilitats en algunes de les vuit intel·ligències múltiples que ell proposa i, tot i que no tots som bons en el mateix, sí  que podem treballar per desenvolupar el millor possible les nostres múltiples intel·ligències potencials.

Com succeeix en altres camps de l’aprenentatge, els enfocaments possibles per tractar l’àmbit de l’expressió en educació són ben diversos. Així doncs, tindrà una rellevància especial el tractament que l’escola faci de tot l’àmbit d’expressió. A l’escola hem cregut que fomentar la creativitat, la descoberta de diferents formes d’expressió i l’aprenentatge vivencial són les millors estratègies per integrar l’àmbit expressiu com una part més del desenvolupament acadèmic, personal i, en definitiva integral, dels nostres alumnes.

En tot cas, un fet a ressaltar és que la capacitat de saber reconèixer, interpretar i expressar l’àmbit artístic té una repercussió directa en la formació cultural de l’individu. Si ens endinsem en les arrels etimològiques de la paraula cultura veurem que està estretament lligada al conreu de la terra, fins que més endavant d’una forma més metafòrica es va transformar en el conreu de l’ésser humà. Així, tot i que és ben conegut que tota forma d’expressió comporta múltiples percepcions i per descomptat múltiples interpretacions, com es dóna en altres àmbits del coneixement, cal entrenament i coneixement per desenvolupar-ne la sensibilitat.

En aquest número del Sak de lletres ens endinsarem en diferents mostres d’aproximació a l’àmbit de l’expressió artística en la que seran els docents i els propis alumnes que facin la valoració d’aquest àmbit del coneixement indispensable pel propi creixement personal. En molts dels articles es subratlla la importància de potenciar el gaudi en el procés d’aprenentatge per tal que es converteixi en un vertader component del nostre propi ser.

 La pregunta potser seria com podem garantir que l’educació esdevingui una experiència cognitiva i alhora emocional?

Els llenguatges artístics, que ens permeten fer aquesta síntesi amb molta facilitat, podrien ser la resposta.

Lluís Vallvé,Ha de ploure cap amunt

 Jordi Musons i Mas

Director Escola Sadako

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: