"SADAKO VOL VIURE" Bloc del director de l'escola Sadako

La utilitat dels deures


En @msayrach m’ha fet arribar un article de La Vanguardia francament interessant que reflexiona sobre la utilitat dels deures.

A l’escola aquest és un tema que hem debatut i estudiat diverses vegades. Entre d’altres els dos factors que s’observen més determinants alhora de valorar el paper dels deures essencialment són la quantitat i la tipologia.

Quan hem estudiat la mitjana de deures que realitzen els nostres alumnes a l’escola hem observat una progressió francament equilibrada. De totes maneres el que s’observa és una immensa variabilitat entre alumnes d’un mateix curs. És per això que més enllà d’una bona estructura vertical i progressiva dels deures cal fer un seguiment molt individual de la vivència de cadascun dels alumnes davant dels deures del curs per tal que veritablement es converteixin en una eina de suport i estímul. A l’escola entenem que els deures han d’ajudar a l’alumne a delimitar un espai i rutina de treball que compagini treball i estudi.

Una de les grans dificultats associades a la tipologia dels deures és que solen ser comuns per a tots els alumnes. Aquest fet dificulta que puguin ser assequibles per als alumnes amb més dificultats i un estímul pels alumnes amb majors capacitats. En aquest camp em sembla que tots els docents hem de fer passos importants per incorporar també en els deures una bona atenció a la diversitat. La incorporació de les tecnologies a l’aula serà ben segur una bona eina per oferir als alumnes deures que s’ajustin al que cada nen o nena necessita.

Sense endinsar-me en altres reflexions sobre la utilitat dels deures us animo a llegir la diversitat d’opinions sobre aquesta temàtica que es presenten en aquest article.

Llegir l’article.

2 comentaris

  1. És un tema que provoca controvèrsia, i que dintre de cada una de les comunitats del triangle educatiu (docents/alumnes/famíles) hi podem trobar contrast d’opinions.
    És habitual trobar famílies que creuen que el volum de deures inclús és baix en determinats moments, i d’altres que expressen que el seu fill/a va tant escanyat que en prou feines te temps per a res més que no siguin tasques escolars.
    Sobre l’alumnat, sembla que sempre tota feina és massa; però si que és cert que el temps de dedicació sovint és variable entre diferents estudiants de la mateixa etapa o cicle. Diferència de capacitats/habilitats? Divergència de interes/motivació? Major/menor exigència des de casa? Crec que de tot una mica…
    I mestres i professors? Opineu vosaltres😉
    Si més no em quedo amb el quadre final de l’article, els deures ideals? Breus, creatius i personalitzats. Sincerament crec que em d’avançar més amb aquest tema. S’ens dubte que la tecnologia ens hi pot ajudar, però sobretot un bon treball en equip per avançar en un aspecte prou important com és la feina que s’emporten els nostres alumnes a casa.

    • Elena

      Breus, creatius i personalitzats, i opcionals ?

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: