"SADAKO VOL VIURE" Bloc del director de l'escola Sadako

LOMCE, nova llei d’educació


Aquesta entrada la vaig escriure fa força dies després d’un viatge a Madrid per participar en una reunió per debatre com afectaria la nova llei d’educació a la realitat de les nostres aules en els propers cursos. Em va semblar que seria interessant compartir algunes de les reflexions que es desprenen de l’avantprojecte presentat pel ministeri, sense saber que més endavant aquests punts serien els menys conflictius d’una nova llei amb una marcada intencionalitat política.

Quins són els principals canvis que s’hi apunten?

– Exàmens al final de cada etapa. Sembla que la prova de primària seria més aviat consultiva per valorar si un alumne ha de repetir 6è mentre que la de secundària seria decisiva per poder accedir al batxillerat.

La prova després d’acabar el batxillerat, és amb la què l’Executiu es vol assegurar que el sistema tindrà més qualitat, es realitzarà després d‟haver superat els dos cursos d‟aquesta educació superior. Serà imprescindible per obtenir el títol i optar a estudis universitaris. Per calcular la nota la qualificació dels cursos de batxillerat tindrà un valor del 60% i la de la prova, del 40%, però serà necessari almenys aprovar-la amb un 5.
Deixa en mans de les Universitats la possibilitat de crear les seves pròpies proves d’accés.
Aquetes proves poden tenir una incidència letal en l’avenç metodològic a les escoles. Si com s’apunta, es primen els continguts i a més es publiciten els resultats obtinguts per les diferents escoles, la tendència metodològica a les aules podria ser conservadora i exclussivament encaminada per garantir uns bon resultat en aquesta prova deixant de banda propostes metodològiques que enriqueixen l’aprenentatge. D’alguna manera això ja és el que està passant al batxillerat amb la selectivitat.
Com a mínim és curiós veure que mentre l’estat recupera les revàlides, aquestes estan desapareixent de tot Europa, fins i tot França, on tenia un prestigi significatiu.
Tendència a augmentar les hores de les matèries instrumentals de l’ESO en detriment d’altres matèries que donen una formació competencial molt més global. A 3r d’ESO es començaran diferents itineraris i s’obrirà la porta a accedir a la formació professional des d’aquest curs.

– S’elimina la ciutadania a Primària i es passarà a anomenar educació Cívica i Constitucional a secundària.

Continua una guerra anacrònica de partits per controlar la formació ètica i moral dels alumnes.

– Es fa referència a un augment de l’autonomia dels centres. Es parla de que els centres podran implantar mètodes pedagògics pròpis. Però francament sembla un mica contradictori amb l’encorsatament que es presenta en el desplegament curricular. Aquest és un punt essencial, si el que es volgués fos un canvi real de model educatiu però en cap cas la llei apunta cap aquí.

– Es parla de la importància de les TIC però no el camí que caldrà recórrer. Malauradament com diu Enrique Edans el sistema educatiu ha viscut a una excel.lent oportortunitat per aprofitar la introducció de les tecnològies a l’aula per fer un canvi metodològic de fons que portés a una millora substancial dels aprenentatges. I avui sembla que el sistema educatiu contempla com ha deixat passat aquesta oportunitat mentre el món real segueix un altre camí. Ha mort el projecte 1×1 i moltes escoles recuperen la llosa del llibre de text per que vertebri la metodologia de l’aula fins que un dia les famoses pdi deixin de funcionar.
Les tecnològies són un realitat i ben utilitzades són una oportunitat que no podem obviar i que m’atreveixo a apuntar a molt curt termini marcaran un desequilibri molt notable entre escoles. Més endavant m’agardarà fer una entrada al bloc per desenvolupar aquesta idea.

De què no parla l’avantprojecte?
  • Com es promourà l’atenció a la diversitat?
  • Com es fomentarà la implicació i participació de les famílies a l’escola?
  • Com es modificarà la formació inicial i continua del professorat?
  • Més enllà de proves que potser poden ser un repte o un incentiu pels alumnes, quines línies metodològiques s’han d’introduir a les escoles per millorar els resultat dramàtics d’abandonament escolar i competencials en general?
  • Quin paper té l’alumne/a com a protagonista del seu procés d’aprenentatge?
En els darrers 15 anys a Catalunya s’ha canviat de llei cada 3 anys i mig. Només aquest factor, més enllà de la pròpia nova llei, ja veta qualsevol implicació en el nou canvi. El món educatiu ja ha associat amb una insultant normalitat, canvi de govern a canvi de llei. Amb aquest antecedents aquesta llei neix condemnada a no canviar res i fins i tot s’intueix predestinada cap al retrocés de la qualitat educativa, avui més imprescindible que mai.
He intentat fer un resum dels trets més notables d’aquest avantprojecte deixant de banda dues qüestions, que al meu entendre tenen una caràcter marcadament ideològic i polític, que no comparteixo com són la voluntat d’espanyolització i l’educació diferenciada per sexes i que deixo per una nova entrada.
Enllaç a l’avantprojecte

20121025-232429.jpg

3 comentaris

  1. Mercè

    Estic totalment d’acord que, pel que fa a la selectivitat, la tendència metodològica sol ser conservadora i exclussivament encaminada per garantir uns bon resultat en aquesta prova. La meva filla gran cursa 2on de batxillerat i la seva frase dels darrers temps és: “Només ens ensenyen a aprovar la selec, passem un curs sense aprendre res. Altres anys gaudia aprenent, aquest curs no estic gaudint gens”.
    Respecte el programa 1×1, és el millor que hem tingut en els darrers anys, sobre tot pels nens amb problemes d’aprenentatge. I ara… Adéu siau.

  2. Elisenda (mare de la Cèlia de 1r P i l'Abril de 2n ESO)

    Gràcies, Jordi, per compartir-ho amb nosaltres. M’agradaria saber qui hi havia i qui organitzava aquesta trobada.

    Tot i que hi ha elements, com apuntes al final, marcadament ideològics, tinc la sensació que TOTA la Llei n’està impregnada, d’ideologia: és un projecte que pretén crear persones expertes en superar obstacles en forma d’examen basats en els continguts. Que trist…

    El resultat de la lectura és que se’m posen els cabells de punta!

Trackbacks

  1. Per l’escola en català | 1000 grues

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: