"SADAKO VOL VIURE" Bloc del director de l'escola Sadako

RIP PDI?, Mort de la pissarra digital


Des de molt antic el mestre ha mantingut un vincle molt estret amb la pissarra de l’aula. Amb guix, amb rotoladors o darrerament directament amb el dit a les pissarres tàctics, els mestres ens hem estat esclaus de mantenir una distància curta amb la pissarra. Tot i els molts canvis metodològics que estan avui incorporant-se a les aules és francament difícil assistir a una classe on tots els alumnes no estiguin mirant cap al mestre i la seva pissarra. Curiosament la introducció de la tecnologia a l’aula encara ha potenciat més aquest comportament. A quantes classes universitàries, de secundària o la mateixa primària no s’exposen diàriament power points manipulats pel mestre des d’un ordinador al costat de la pissarra?
La disposició a l’aula no és banal. Té profundes conseqüències en la implicació de l’alumnat, en l’actitud en que predisposa l’alumne a participar del seu procés d’aprenentatge o la complicitat que puguin establir mestre/a i alumne/a.
20121107-101641.jpg

La introducció aquest curs de tauletes (iPads) a l’aula esta essent un motor molt important de canvi en la gestió i dinàmica de l’aula. De les moltes possibilitats que aquestes eines possibiliten, em voldria centrar en la disposició a l’aula. A les classes de primer d’ESO el mestre pot connectar-se de forma immediata i el més important, des de qualsevol lloc de l’aula, al projector de la classe a través d’ un simple dispositiu, l’apple tv. Aquest simple element permet que el mestre es pugui integrar en la vida del grup sense haver de prendre el protagonisme de la sessió dret al costat de la pissarra. I el més important també tots els alumnes poden projectar el seu dispositiu en qualsevol moment i d’urna manera innegablament àgil. En algunes escoles ja comptaven amb programes que permetien la participació col.lectiva de Pcs però el salt qualitat en quan a la mobilitat, immediatesa i la simplicitat de les tauletes és extraordinari.

Aquestes prestacions permeten compatibilitzar metodologies i eines. Per posar un exemple, en una classe els alumnes podrien haver fet els deures en la seva llibreta com s’ha fet tradicionalment, i a demanda del mestre/a fotografiar l’exercici i projecta’l per tal de poder-lo corregir amb tota la classe. És més, es podria editar amb qualsevol aplicació de manera que sobre l’exercici es fessin les correccions i anotacions pertinents. I en acabar, amb un senzill Click es podria penjar al bloc de la classe per tal que tots els alumnes el puguin revisar l’exercici també més endavant. Com ja he insistit altres vegades és essencial comprendre que les eines tecnològiques han d’estar al servei dels aprenentatges i em sembla que aquest exemple de fàcil execució ho il.lustra.
La incorporació de tauletes a l’aula combinats amb altres dispositus, com el comentat, des legitimen el paper de les pissarres digitals que tot just encara s’estan assentant a les aules. Ja avui les pissarres digitals no poden competir ni amb interacció, ni motivació, ni amb possiblement amb la inversió que suposa la incorporació de tauletes a l’aula.

I el més interessant és que aquest només és un dels múltiples canvis que possiblement comportarà la incorporació de tauletes a aules. Com qualsevol novetat tecnològica mai podem assegurar que sigui ni definitiu, ni perdurable, però podem assegurar sense massa marge d’error que els iPads ja han entrat a l’escola i que difícilment en sortiran en un futur immediat. I aquesta inclusió possiblement no serà universal per dos grans motius: un no gens menyspreable, l’econòmic i l’altre, he d’admetre amb gran dosi de decepció, la baixa capacitat docent per conviure amb la innovació i el canvi. Però l’educació actual viu immersa en la mediocritat i només amb una actitud activa i valenta es podrà ajustar l’escola amb la societat d’avui. Calen saber aprofitar els instruments per fer sonar millor l’orquestra educativa.
Afortunament l’escola disposa d’un equip molt sensible a la innovació educativa i la recerca d’eines, estratègies i metodologies que enforteixin els aprenentatges. Al nostre entendre és només d’aquesta manera que l’escola avui pot créixer i superar els entrebancs econòmics i de baixa qualitat que assetgen el sistema educatiu actual.

1 Comentari

  1. m elena

    Molt interessant i dóna què pensar. Tinc alguna objecció derivada de quan vaig passar de dibuixar en una gran taula de dibuix a dibuixar indirectament en CAD a pantalla 17′ a través d’un mouse, zooms in, out, etc. o també de la diferència entre fer un viatge en cotxe amb plànols ben grans en paper o només amb la pantalleta del GPS. Tant en un com en l’altre cas trobo que només amb la petita pantalla em sento limitada, em falta alguna cosa.

    Personalment opino que:
    1. El TAMANY IMPORTA i les possibilitats “físiques” d’escriure i desenvolupar conceptes en una petita pantalla no són equivalents a treballar-les directament a la pissarra (digital o no). Petita escala (miniatura) VS. gran escala…

    2. El TRAÇ DIRECTE també és rellevant en el moment d’entrar dades. Si desapareix la pissarra digital potser caldria introduir la ploma digital+IPaD perquè el teclat alfanumèric o el propi dit no estimulen a esquematitzar idees mitjançant fletxes, gràfics, etc. Els mestres actuals i la meva generació tenim atrofiada la possibilitat d’escriure només amb el dit; de la mateixa manera que ens va millor pintar amb pinzells tradicionals que amb pinzells de dit o el propi dit. Els mestres haurien de sentir prou còmodes amb les eines perquè les seves energies es concentrin en el missatge/contingut i caldria evitar esforços/fregaments/pèrdues energètiques al transcriure-les al medi.

    PVI adjunto un debat en relació amb el tema que s’ha obert al Linkedin:

    http://www.linkedin.com/groupItem?setLike=&gid=109189&item=185204149&type=member&nogb=true&trk=eml-anet_nwpst-b-lk&csrfToken=ajax%3A2972354957037231454&ut=1aHD_L2Gv325w1

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: