"SADAKO VOL VIURE" Bloc del director de l'escola Sadako

Què cal fer per què els docents no ens convertim en peces de museu?


Al bloc d’Alejandro Suarez he trobat aquesta interessant entrada que intenta dibuixar com serà l’escola als propers anys. Personalment també crec que aquesta és l’evolució indispensable que hauria de fer l’escola per tal de poder oferir als infants l’educació que requereixen, però sóc molt pessimista en l’evolució real de l’escola i el seu sistema educatiu. Amb decepció he de reconèixer que són molt poques les escoles que s’atreveixen a fer passos significatius en la incorporació de les TIC a l’aula i sobretot la dificultat per incorporar canvis metodològics significatius induïts per la seva presència. Aquests dies he tingut l’oportunitat de parlar amb equips directius de diferents d’escoles. Són molts els directius que veuen clar quins són els passos a seguir, però molt pocs els que no es frenen davant la por del que aquests canvis puguin provocar en els equips docents. Les reticències al canvi no pot ser admesa com argument davant de les necessitats educatives dels nostres infants. És urgent fer un gir significatiu en el pensament i evolució de la docència. El que hi ha en joc és massa transcendent i no podem esperar com diu Alejandro Suarez a que els mestres es converteixin en peces de museus.

Swiping like it ain't no thing.Los actuales maestros pueden convertirse en piezas de museo

2015 no es un horizonte lejano y, sin embargo, la evolución tecnológica hará que dentro de tan solo dos años la forma en la que educamos y aprendemos haya cambiado radicalmente. Dentro de poco los alumnos de educación infantil de cualquier centro de nuestro país se especializarán en trabajos que todavía no existen y utilizarán a diario una tecnología que aún hoy no ha sido inventada.

Un profesional español de perfil medio recibe unos 150 mensajes e impactos diarios originados por otras personas a través de las diferentes plataformas tecnológicas actuales. En 2015 serán más de 350 impactos diarios, y un alto porcentaje de ellos serán estímulos generados por la propia tecnología sin intervención de un ser humano, de forma totalmente autónoma. Todos coincidimos en compartir que, muy posiblemente, en la actualidad no podríamos asumir tal cantidad de estímulos e información. Sin embargo, nuestros hijos lo harán.

Decía Marc Prensky, el prestigioso gurú y conferenciante experto en ‘e–learning’, que “los alumnos han cambiado de forma radical. Ya no son las personas para las cuales ha sido diseñado nuestro sistema educativo”. Los nativos digitales nacidos a partir de 1985 pronto vertebrarán una nueva sociedad en la que se creará una ruptura generacional como jamás antes se había producido en la historia de la humanidad ―nunca en un espacio de tiempo tan reducido―.

Vamos a ver cómo durante muchos años convivirán dos generaciones: los hijos del ‘baby boom’ y los nativos digitales. Solo nos separan treinta años y, sin embargo, seremos muy próximos y distantes a un mismo tiempo.

El alumno cambiará al educador

La revolución del ‘e–learning 2.0’ llegará a los colegios de nuestros hijos, que vivirán una reestructuración similar a la que internet ha vivido con las nuevas tecnologías y la aparición de la web 2.0. El alumno no será un receptor pasivo del mensaje, sino que interactuará con él, lo que cambiará el rol del educador. A aquél se le hará partícipe de la comunicación, que dejará de ser un canal unidireccional para convertirse en un nuevo medio que incentiva y estimula el alto rendimiento intelectual, así como revoluciona el mensaje del aprendizaje.

La revolución no es sólo tecnológica, aunque ya de por si es bastante cambio ver a mi hija, con ocho años, trabajar en su clase con un iPad, y recordar hace no tantos años como yo manchaba mis manos de tiza blanca.

El lugar natural de un profesor pasará a ser el de un inmigrante mal integrado frente a sus alumnos. Éstos, desde muy temprana edad, serán expertos en tecnologías y podrán manifestar un rol de relativa superioridad en el uso de las herramientas técnicas más comunes en el entorno escolar ―que para ellos serán tan sencillas y accesibles, como complicadas para nuestros maestros―.

La memorización poco a poco pasará a ser secundaria y el foco se pone en la capacidad de filtrado de la información, el saber y poder acceder a ella en cualquier momento, y el poder distinguir las fuentes fiables de las que no deberían generar confianza. La escuela va a pasar a ser una comunidad colaborativa que potencia y modera el aprendizaje en el seno de un ecosistema de información que aprende y comparte elementos, que interactúa y mantiene en un mismo rol al alumno y al profesor. En definitiva, se acabaron las clases magistrales y los pedestales académicos.

Se acerca un tiempo fascinante en el que podrán desaparecer, si la tecnología se utiliza de forma apropiada, las graves deficiencias educativas actuales. Intentemos no desaparecer con ellas por no querer entender a esta nueva especie: los nativos digitales.

El refranero nos dice “renovarse o morir”. Algo parecido ocurrirá en el sistema educativo. Si quieren ir acordes a su tiempo, los profesores deberán llevar a cabo una labor de aprendizaje de las nuevas tecnologías, adaptarse a su nuevo rol y a las nuevas capacidades de los más jóvenes, los inmigrantes digitales que han crecido con la tecnología en sus manos desde temprana edad. Si no lo hacen, irremediablemente, se convertirán en piezas de museo.

 

Per reflexionar una mica més una notícia més que evidència les deficiències del model educatiu fins ara vigent: Mestres suspenen a Primària

2 comentaris

  1. Si, hi han indicis per ser pessimista… aquest mati també llegia un article d’en Jordi Marti, @xarxatic, on expressava aquest desencís del que realment poden fer les TIC pel canvi educatiu. Aquesta incapacitat de gran part dels equips docents per seguir (o simplement interessar-se) pel tren de novetats i eines. Jo crec que aquest tren ja no es pot aturar, i cada cop accelerarà més. Acceptem si volem diferents velocitats del trajecte, assumim inclús vies mortes; però siguem optimistes i sobre tot realistes! La societat ha canviat < l'educació molt poc! Els nostres nens són uns altres < la nostra educació pràcticament és la mateixa. Alguns clamem un canvi, però tenim la complicitat de les famílies i l'administració? Les TIC en aquest assumpte no són l'eina, són l'evidència del canvi, són la necessitat de canviar el nostre rol d'educadors.

  2. James Ward

    Estic d’acord amb en Manel. Però, no tan pessimista. Hi ha molts mestres que volen pujar al tren a tot arreu. HI ha mestres que es formen contínuament de moltes maneres, xerrades, tallers, cursos, investigació i pràctica a l’aula. El nostre rol ja està canviant i sóc optimista perquè dins la nostra escola veig les ganes de molts companys d’anar adaptant-se a les noves realitats. Sí és cert que sovint ens frena la por de no formar els alumnes per poder seguir estudis post-obligatòris si canviem la nostra manera de fer a l’aula. Mentre no canvia el sistema educatiu aquesta por ens seguirà marcant. Tot i això, hem de seguir fent camí cap al treball per projectes, treball cooperatiu … I hem de pensar molt més sobre com ensenyar els alumnes a triar la informació que necessiten per aprendre. Sobretot hem de canviar la manera d’avaluar l’aprenentatge, d’aquí a poc quina validesa tindran les “proves globals”?

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