"SADAKO VOL VIURE" Bloc del director de l'escola Sadako

Tendències educatives de futur


Lab2A les meves mans ha anat a parar el projecte de recerca amb llicència d’estudi  del Sr. Marià Cano. És un projecte francament interessant on s’apunten algunes de les línies prioritàries en l’educació de demà. He de dir que coincideixo en la majoria de tesis que s’hi presenten i m’ha semblat interessant compartir algunes de les reflexions que es recullen en aquest document sobre les tendències educatives de futur que diferents autors senyalen per a l’evolució de l’educació.
Si tots estem d’acord de cap on anar l’educació a què esperem a fer-ho? Sr Wert i vostè de quines fonts es nodreix? Per si l’interessa a qui li deixo les meves:
Tres claus per dur-ho a terme:
  • generar un somni, un visió renovada per al SXXI
  • recuperar els clàssics, no cal inventar res
  • capacitat de formar i promocionar el lideratge de professionals de l’educació
Entre les tendències de futur que senyalen per a l’evolució de l’educació durant el s.XXI coincideixen en aspectes (tots interrelacionats entre ells) com els següents:
  • el treball actiu i participatiu de l’alumnat a través d’activitats que requereixin la cooperació i el treball en equip
  • intel·ligències múltiples, el foment de la creativitat i la imaginació, learning by doing
  • el paper de l’alumnat com a consumidor però també com a productor de coneixement
  • projectes curriculars de tipus competencial que fan ús de metodologies d’aprenentatge basat en problemes, històries d’aprenentatge, centres d’interès i treball per projectes.
  • elevat nivell d’autonomia en la presa de decisions educatives per part dels centres
  • disseny d’espais arquitectònicament oberts, polivalents, que permeten diferent tipus d’agrupaments d’alumnat (individual, petit grup, grup aula, conjunt de grups), amb zones pensades per facilitar l’intercanvi d’idees i les relacions socials.
  • trencament del marc horari tradicional fragmentat en sessions d’una hora de durada i per matèries d’especialitat. Activitats d’ensenyament-aprenentatge de durada variable en funció del tipus
  • professorat d’orientació interdisciplinar i amb bona predisposició al treball en equip
  • el rol del professor com a orientador acadèmic i guia d’acompanyament al creixement personal de l’alumne
  • comunitats professionals i models d’escola democràtica
  • intel·ligència emocional i social, persones, persones, persones: la importància de l’educació emocional
  • implicació activa de les famílies en el projecte educatiu de centre
  • visió compartida i lideratge distribuït
  • la recerca i la innovació com a motors permanents
  • entorns enriquits tecnològicament, elevat nivell d’integració de les TIC a l’aula. Ús de tecnologies per a l’aprentatge i el coneixement (TAC).

Com es pot veure, aquestes característiques no són tan i tan novedoses, perquè ja s’han vingut posant en pràctica en el darrer segle. Una de les coses que hem conclòs de les reflexions anteriors i que es pot deduir de l’evolució històrica de la pedagogia és que les institucions educatives són organitzacions altament resistents al canvi. Una resistència realment notable de fet, i que ens permetria dir que l’escola és bàsicament conservadora. Al llarg dels segles moltes han estat les pedagogies progressistes que s’han estavellat contra els murs de la institució escolar i no ha aconseguit arrelar malgrat la clarividència dels seus precursors (des de Dewey fins a Freire, passant per Kilpatrick, Decroly, Steiner Piaget, Freinet, Vigotsky o tant altres pedagogs il·lustres).

Els canvis profunds requereixen temps, però sobretot requereixen acció. Encara que les accions siguin petites no ens hem d’aturar, perquè el realment important és que les accions siguin continuades sempre que sapiguem què volem aconseguir. El repte de canviar l’escola és gegantí, però la suma continuada dels esforços del molts docents en el dia a dia a l’aula ens il·luminarà el camí cap a la utopia possible.
Per això quan pensem en les claus de caracterització del l’escola del futur, creiem que la primera consisteix en generar un somni, una visió renovada per al s.XXI en forma de discurs compartit. A l’escola també necessitem el nostre propi “I have a dream“. Necessitem creure que treballem per canviar el món des de les aules. Sense aquest impuls motivacional no crec que tinguem mai la força interior per modificar el rumb de la l’educació.
La segona clau seria recuperar als clàssics com ja apuntàvem en l’apartat d’innovació i canvi en educació. Ens referim a recuperar i adaptar les metodologies de la pedagogia activa i progressista dels pensadors de segles anteriors. No hem d’inventar res massa nou per ensenyar en el món que sorgeix de la societat de la informació i del coneixement. Ara més que mai aquestes pedagogies tenen raó de ser i podem revitalitzar-les gràcies a les eines i possibilitats tecnològiques que disposem. Caldria centrar-se en el què hem de fer en educació i per què, que no ens aturi ni ens paralitza el com , ja el descobrirem mentre caminem amb pas ferm perquè “qui té un perquè sempre acaba trobant el com“.
I la tercera clau, lligant amb la segona i la primera, tindria a veure amb la capacitat de formar i promocionar el lideratge de professionals de l’educació. No ens imaginem una escola diferent en els propers 10 anys sense que s’hagin fet passos decisius en aquest àmbit. El posicionament dels docents envers els projectes de centre ha de canviar radicalment en relació a l’actual falta d’entusiasme. Postulem doncs unes escoles fortes emocionalment, on l’educació sigui viscuda amb passió i convenciment, de forma transcendent per les persones que allí hi conviuen. Amb un entusiasme així no demanaríem res més, perquè com diria el poeta “tot està per fer i tot és possible”. I fer-ho està en mans de les persones. Fem-ho!
lab
No és la primera vegada que en aquest bloc redundem en la idea de que calen models educatius innovadors que siguin capaços de desenvolupar metodologies actives, vives i contextualitzades en la realitat i que involucrin l’alumne/a en el seu propi procés per aprendre a aprendre. I aquest llicència desplega en gran mesura aquesta idea.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: