"SADAKO VOL VIURE" Bloc del director de l'escola Sadako

Learning by doing, un repte a l’aula


Aquests darrers dies he tingut la fortuna de compartir converses amb nombrosos experts en educació. En tots els casos convergeix un comú denominador alhora de decantar el pèndol de l’educació cap a l’aprenentatge d’habilitats i competències per davant dels continguts. D’una forma especial m’agrada com la Montserrat del Pozo planteja no renunciar a l’ensenyament dels continguts sinó de convertir-los en un instrument per generar aprenentatge. Ho subscric absolutament. Avui ja som molts els que coincidim en que l’èmfasi ja no ha de recaure en el què sinó en el com. Més determinant que els aprenentatges que considerem indispensables és com s’ensenyen aquests aprenentatges, o més encara com els alumnes els aprenen. No hi ha pitjor error que pensar que per què un contingut ha estat ensenyat ja s’ha après.

Sense cap mena de dubte aquesta premissa és la que avui posa en primer pla metodologies com el treball en grups cooperatius, les flipped classes, el treball per projectes o el Learning by doing per citar alguns exemples. És en aquesta darrera metodologia en el que em voldria estendre una mica més. Dissenyar propostes educatives que transportin a l’alumnat al centre del procés d’aprenentatge i li deleguin autonomia, responsabilitat i capacitat d’acció és una estratègia educativa veritablement generadora d’aprenentatge. Un aprenentatge possiblement força més perdurable i comprensiu.

Són molts els models de pedagogia activa basats en models de renovació pedagògica que ja al segle passat eren en boca de valuosos pedagogs de l’època. Avui aquesta mirada centrada en l’alumnat reprèn una vigència extraordinària. Cal fer aflorar propostes d’aprenentatge servei, d’emprenedoria, activitats de complicitat i aprenentatge internivells o propostes educatives basades en l’elaboració de productes, projectes o accions dins i fora del propi centre. Cal promoure activitats que provoquin la implicació i el compromís de l’alumnat en la construcció del propi coneixement.

Captura de pantalla 2015-02-25 a les 20.39.52Avui he pogut compartir amb els alumnes de sisè de l’escola la presentació a l’itworldedu7 d’un projecte que crec recull molt bé el Learning by doing anomenat #habilitatsambtutorial. Una estratègia educativa molt competencial on a partir de l’elaboració d’un tutorial es potencia allò que sap fer o li agrada a cada nen/a de cicle superior compartint-lo després amb tota la comunitat educativa.

Les escoles hem de ser imaginatives per desenvolupar propostes com aquesta, que estimulin la curiositat i la motivació. Com explica el Dr Matias Gurber, quan s’estimula la curiositat, s’activa el circuït de recompensa en el cervell i també augmenta l’activitat de l’hipocamp, una estructura molt rellevant per l’aprenentatge i la memòria. Així doncs és l’hora de ser creatius i portar a les nostres aules propostes educatives que activin l’hipocamp i en definitiva que activin tot el nostre alumnat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: