"SADAKO VOL VIURE" Bloc del director de l'escola Sadako

ELS TUTORIALS, una eina imprescindible. TÚ no n’utilitzes?


Captura de pantalla 2015-03-01 a les 21.26.10Com s’ha dit una i altra vegada la tecnologia és simplement un condiment de l’aprenentatge. Això sí, és un condiment que ben utilitzat permet transformar brillantment alguns processos d’ensenyament-aprenentatge. A la nostra escola tenim el privilegi de disposar de força tecnologia i un equip de mestres extraordinari molt implicat en un intens procés de transformació educativa on els tutorials s’estan convertint en una nova eina amb múltiples possibilitats formatives. És clar que el més important no és l’eina tecnològica per si mateixa, sinó la contextualització que se li doni dins del model pedagògic que es desplega a l’aula donant sentit al treball cooperatiu, al treball per projectes o la metodologia que per citar només alguns exemples.

Com és sabut els tutorials són una eina universal i la seva utilització dins l’aula ofereix infinites possibilitats. Diem que són universals per què avui qualsevol persona amb accés a la xarxa té el seu abast un nombre ingent de tutorials. Qualsevol infant, jove o adult pot aprendre a fer el nus de la corbata, elaborar qualsevol plat de cuina i fins i tot arribar a dissenyar un material explosiu. De tutorials per aprendre a tocar la guitarra, per posar un exemple, en un cercador se’n poden trobar més de 5 milions sense fer massa esforç. Digueu què voleu aprendre que trobarem un tutorial per fer-ho!  Només aquest fet posa en crisi allò que ensenyem i amplia les possibilitats formatives dels nostres alumnes dins però sobretot fora de l’aula.

Entrant més en el detall de l’ús metodològic que en fem a l’escola, encara que sincerament el debat de com fomentar l’aprenentatge fora de l’aula podria ser encara més interessant.

A l’escola tenim la sort de poder disposar de dispositius mòbils en la majoria dels cursos. De fet a partir de 5è ja cada alumne disposa de la seva pròpia tauleta. Aquest fet permet introduir els tutorials en tres formats:

  • Captura de pantalla 2015-03-01 a les 8.05.41Tutorials extret de la xarxa (amb una forta vinculació amb les flipped classes)
  • Tutorials elaborats pels propis docents
  • Tutorials elaborats pels alumnes

TUTORIALS EXTRETS DE LA XARXA
Hi ha força consens en que el mestre ha de perdre protagonisme a l’aula, però  això no implica que hem d’impedir l’accés als millors matemàtics, tècnics o comunicadors del planeta a les nostres aules amb el model de flipped class o d’altres.
I el fet d’incorporar tutorials externs dins l’aprenentatge que es proposa a l’aula és una estratègia educativa que promou l’autonomia i la responsabilitat per aprendre que pretenem que es converteixi en una habilitat que es mantingui al llarg de la vida.
Aquest tipus de tutorials també ens donen l’oportunitat d’oferir continguts des de diferents perspectives – jo no sé cantar però els meus alumnes de matemàtiques aprenen com operar amb nombres enters a través de raps de negative numbers extrets de youtube. Si acceptem que tots els alumnes són diferents i que aprenen de maneres diferents els hem d’oferir continguts  en formats diverses.

   Captura de pantalla 2015-03-01 a les 8.20.24Captura de pantalla 2015-03-01 a les 8.08.39

TUTORIALS ELABORATS PELS PROPIS DOCENTS
Al curs passat a l’escola vam redactar un llibre d’estil metodològic entre tot el equip docent – un recull de les metodologies que aniríem desplegant a l’aula, amb el compromís de tots de posar-les en marxa. Un dels compromisos presos és que cada mestre elaborarà un tutorial al llarg d’aquest curs. Elaborar un tutorial és una manera d’explicitar que “we learn by doing” i que no podem exigir als alumnes que aprenguin quelcom que nosaltres els docents no som capaços d’aprendre.
Captura de pantalla 2015-03-02 a les 19.53.31Els tutorials elaborats pel propi docent estimulen per empatia l’aprenentatge. I permeten també que les famílies vegin les destreses del mestre/a i la seva implicació en el projecte de l’escola.
Elaborar un tutorial propi és un repte que exigeix una altra predispoció del professorat però és també una manera de donar valor a allò mateix que demanem que facin els alumnes

TUTORIALS ELABORATS PELS ALUMNES
De nou learning by doing en essència pura. L’elaboració d’un tutorial posa en marxa llenguatges, competències i habilitats diverses. Som diversos!
Publicar aquests tutorials a les xarxes i veure els likes i comentaris de la comunitat educativa dóna valor al treball fet. I aquesta interacció es converteix en un estímul, de valor afegit per l’alumne.
Tanmateix un tutorial elaborat per un company de l’aula conté el coneixement de l’autor, utilitza un mateix llenguatge i estimula a participar del compromís educatiu.

De tutorials elaborats pels alumnes en poder distingir dues modalitats:

  • Captura de pantalla 2015-03-01 a les 21.06.47TUTORIALS FETS PELS ALUMNES vinculats a aprenentatges proposats per les àrees com exemple aquests o unes alumnes del mateix curs, amb grans habilitats esportives, han preparat voluntàriament és clar, un tutorial on presenten les habilitats que treballaran a les properes sessions de la matèria d’esport. Una oportunitat per donar protagonisme a alumnes diferents i amb habilitats diferents.
  • TUTORIALS FETS PELS ALUMNES vinculats als seus propis interessos. Ja al curs passat a cinquè es va engegar un projecte anomenat #habilitatsambtutorial on cada alumne pot realitzar un tutorial de qualsevol cosa que sàpiga o li agradi fer. És una magnifica forma d’incentivar l’aprenentatge i de descobrir les fortaleses individuals de cadascú.

L’elaboració de tutorials sobre qualsevol habilitat dóna llibertat per expressar-se de forma creativa, per reafirmar-se, per mostrar el que saps fer i el que pots aportar als altres: We can all be geniuses if we have the opportunity, let’s give our students that chance!

Per acabar només remarcar l’ampli ventall competencial que es pot desplegar amb una activitat d’aquest estil, que admet un nombre molt significatiu de rúbriques d’avaluació, co-avaluació o d’avaluació entre iguals. La incorporació dels tutorials dins l’aula permeten:

  • Incorporar llenguatge audiovisual
  • Afavorir l’atenció a la diversitat
  • Millorar el treball competencial i interdisciplinar
  • Incrementar la motivació i autoestima
  • Consolidar aprenentatges

Segons el nostre entendre la creació i elaboració és una eina interessant que incrementa l’empoderament del propi alumnat, els docents i les famílies en el procés educatiu que despleguem entorn de l’alumne/a i que sense cap mena de dubte convergeixen en modalitats d’aprenentatge a cavall entre informal i no formal que ja utilitzen els infants de forma natural.

Per acabar voldríem compartir un fragment molt entranyable fet per tots els alumnes de P4 de la classe del circ que expliquen, a qui en vulgui aprendre, com fer pilotes de malabars. El més important és que hi han participat tots els alumnes de la classe en el context del projecte que estan duent a terme, que han hagut d’elaborar un guió estructurat i saber-lo expressar davant una càmera. I potser el més important ho han compartit a la xarxa on les famílies han pogut comprendre millor el procés educatiu en el que estan immersos els seus fills i filles alhora que l’han posat en volar quan la visionat conjuntament.

Aquest escrit és una síntesi de la presentació que en vàrem fer fa uns dies en @jimmybcn2 i jo mateix a les jornades  d’ItWorldEdu 7.

1 Comentari

  1. Genial!!

    Em sembla una activitat genial. Uneix les noves tecnologies, amb una eïna que utilitzem tots (els videotutorials) i la creació d’aquests tutorials per part de tots…

    Felicitats!!

    Jo ja he passat un enllaç a l’escola dels meus fills…..a veure si s’animen a fer-ho…

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: