"SADAKO VOL VIURE" Bloc del director de l'escola Sadako

HIstòries pel canvi


Fa uns dies vaig escriure aquest article en castellà per http://www.historiasdecambio.org. Aquesta és la versió en català que espero que us sigui interessant:

Captura de pantalla 2015-05-24 a les 19.22.52Les transformacions socials, econòmiques, tecnològiques i fins i tot polítiques que està vivint la societat actual ha modificat infinites estructures que fins fa molt poc semblaven impertorbables al pas del temps. Ni consumim, ni treballem, ni ens relacionem de la mateixa manera que ho fèiem fa pocs anys enrere. L’educació no pot ser aliena a aquest procés de canvi exponencial que vivim. De la mateixa manera que seria estrany que algú recuperés la màquina d’escriure per treballar no té massa sentit que en un moment que podem accedir a una quatitat ingent d’informació i propostes educatives, les escoles continuem utilitzant el llibre de text com eix vertebrador de l’aprenentatge. L’escola té la responsabilitat d’oferir als infants i joves els recursos que els permetin afrontar el seu futur amb les màximes oportunitats de desenvolupament personal i professional.
El que es clar és que el model educatiu tradicional ja té data de caducitat. És un model dissenyat i concebut durant la il.lustració, al segle XVIII, en un context molt diferent de l’actual. Avui l’educació requereix d’una profunda actualització per re-interpretar les necessitats que exigirà el futur als nostres alumnes. És clar que no és un camí fàcil, ni del tot definit, però moltes escoles ja ens hem compromès en mirar de dibuixa’l, entenent que ha arribat el moment de deixar de dir que hem de canviar les coses per passar a fer-ho. Cada vegada més escoles i experts en el camp educatiu convergeixen en la necessitat d’incorporar estructures que potenciïn el protagonisme de l’alumnat en el procés d’aprenentatge, promoguin la transformació del rol docent, potenciant la transferència d’aquest aprenentatge a contextos reals i propers a l’alumnat. Aprenentatges arrelats en les 4 C de la creativitat i la innovació, el pensament crític i la resolució de problemes, la comunicació i la col.laboració.

A l’escola Sadako estem treballant per redissenyar el projecte educatiu en aquesta direcció, cercant noves fórmules de participació i implicació de l’alumnat en el procés d’aprenentatge, que afavoreixin la implicació de l’alumnat en la construcció del propi coneixement i la interpretació i disseny de l’entorn on viu i creix. A l’escola es potencia la iniciativa de l’alumnat en l’organització de projectes, actes o responsabilitats dins del propi centre. És habitual que alumnes, partint de la pròpia iniciativa, desenvolupin projectes de tot tipus, de caire cultural, social, lúdic o esportiu per altres alumnes i famílies de l’escola. Segons el nostre parer disposar de l’oportunitat de desplegar les pròpies iniciatives dins i fora l’aula fomenta l’empatia, la solidaritat, la resiliència i el compromís entre moltes altres actituds. En la mateixa línia educativa l’escola inclou l’educació emocional com eix transversal de l’autoconeixement i el coneixement dels altres. En un àmbit molt proper s’estan començant a introduir estratègies relacionades amb el camp del mildfullness i l’atenció plena amb un ampli recorregut educatiu que tot just s’ha començat a explorar.

Per altra banda entenem que l’educació actual ha de contemplar un currículum obert i transversal que trenqui amb una estructura rígida i preconcebuda de matèries i promogui un aprenentatge competencial, basat en la recerca, la investigació i la consolidació de tècniques i rutines d’aprenentatge. Un aprenentatge holístic, on les tecnologies, lluny de tenir-hi un protagonisme central, puguin aportar eines que permetin un aprenentatge més perdurable, motivador i interelacionat amb el l’entorn. En aquesta mateixa direcció, s’han mirat de fer passos molt decidits en el redisseny dels espais i concepció educativa de l’esbarjo. Aquest espai d’educació informal té un paper molt significatiu en la formació de la personalitat i habilitats socials de l’alumnat.

Tradicionalment ha estat un espai escolar de baixa consideració educativa basat sobretot en el joc lliure. A l’escola s’han introduït molts canvis per anar transformant la cultura d’educativa d’aquest espai, trencant amb l’assignació d’espais per cursos i fomentant així la interacció internivells, generant nous espais on es promoguin interessos, jocs i interaccions diferents, que acullin a alumnes diferents, o promovent l’organització de accions artístiques, jocs, concursos que involucrin a tot l’alumnat, tant en el disseny com en la participació. Més enllà del futbol, tant estès als esbarjos escolars, entenem que cal promoure experiències amb valors i interessos que es corresponguin amb els del propi projecte educatiu del centre. L’espai d’esbarjo com l’espai d’educació informal volem que conflueixi en l’aprenentatge social, creatiu i d’implicació de l’alumnat promogut a l’escola.

En aquest procés de transformació educativa creiem que el paper de família també s’ha de interpretar amb una nova mirada. Els models familiars, tant des del punt de vista educatiu com d’estructura familiar, han canviat extremadament als d’una generació enrere. Així doncs, entenem que l’escola ha d’oferir  a les famílies espais nous d’interacció i acompanyament. A l’escola s’han creat nous espais de trobada i debat obert amb les famílies, alhora que s’han engegat nombroses propostes que facilitin la interacció i participació real de les famílies dins i fora de l’aula. Ens agrada que les famílies participin dins el dia a dia de les nostres aules per que entenem que aquest fet contribueix a que l’alumne emmarqui la família i escola en un mateix procés educatiu, però també ens agrada que allò que s’esdevé a l’escola tingui continuïtat a casa en forma de debat, projecte o història personal, per que entenem que de la mateixa manera permet a elaborar un model educatiu compartit.

És clar que en aquest procés de transformació educativa els docents hi tenim un paper cabdal. La participació, implicació i capacitat transformadora dels equips docents són els veritables facilitadors del canvi. A l’escola hem optat per renunciar a les antigues agrupacions flexibles del centre per potenciar estructures de docència o multidocència. El fet de treballar dos o més mestres dins l’aula implica un augment molt substancial del treball en equip, el concens i el debat pedagògic. La compensació de qualitats en l’equip de docents implicats afavoreix la reflexió i implementació de nous processos. Aquest fet té un impacte molt rellevant amb la dinàmica de canvi establerta a l’escola.

No volem acabar sense fer referència al privilegi que ha tingut l’escola de ser seleccionada com Changemaker School. Aquest fet ens omple d’orgull i de responsabilitat que acceptem, però som molt conscients que l’escola és una més de les moltes escoles que estan immerses en el compromís de la construcció de la millor educació possible pels nostres fills i filles. I amb el compromís que significa ser una de les escoles Changemaker mirarem de retornar a altres centres la nostra experiència, per tal que entre tots puguem desbloquejar l’engranatge de transformació educativa que la nostra societat i sobretot els nostres infants estant reclamant.cahengemaker

 #ChangemakerED

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: