"SADAKO VOL VIURE" Bloc del director de l'escola Sadako

“Rethinking Education”. Un nou node de transformació educativa


rethinkingAvui Unesco.cat i la Fundació Bofill han presentat un nou document que vol reprendre l’Informe Delors que Unesco va publicar al 1996. Més enllà de la potència del contingut del propi document que animo a llegir, crec que aquest acte és especialment rellevant per que dóna un marc internacional a una sinergia cada vegada més compartida per la comunitat educativa catalana d’onada de transformació educativa. Aquest informe, com diu Eduard Vallory,  “promou una visió holística de l’aprenentatge, que superi les dicotomies entre aspectes cognitius, emocionals i ètics, alertant-nos del risc de posar tot l’èmfasi en els resultats dels processos educatius deixant de banda el veritable procés d’aprenentatge. El document posa de manifest com ha canviat el context global on vivim i treballem, i per defecte reclama un nou marc educatiu per poder-hi viure amb plenitud des d’una perspectiva de millora social de tots els seus ciutadans. Tal com s’hi ha referit Sobhi Tawil “mentre que la intensificació de la globalització econòmica he reduït la pobresa mundial, també ha produït models de creixement de baixa ocupació, un augment de la desocupació i una ocupació precària dels joves. La globalització també està eixamplant les desigualtats entre i dins els països. En general els propis sistemes educatius contribueixen a aquestes desigualtats ignorant les necessitats educatives dels estudiants desafavorits, i de molts que viuen en països pobres.” Amb aquesta realitat i molts altres espais de desigualtat, deteriorament de drets fonalmentals i problemàtiques medioambientals que assetgen el nostre planeta, l’educació ha de ser el principal germen de transformació, I per fer-ho cal un enfocament nou on es reformulin, d’una forma possiblement radical, els mètodes i els continguts i els espais d’aprenentatge.

També aquest acte d’avui ha posat de manifest que l’actual administració educativa del país no és qui encapçala aquesta vocació de canvi, ni possiblement  si sent còmplice. És clar que la societat civil i les institucions educatives poden abordar sols quin camí ha de prendre l’educació del nostre país però comptar amb el lideratge de l’administració seria cabdal per poder ser un referent educatiu a nivell internacional. Les escoles i institucions estan preparades, i la societat ho reclama. Són molts els països que estan repensar quina educació volen pels seus ciutadans i Catalunya té una oportunitat històrica per encapçalar aquest procés pensant en el seu propi futur. Cada vegada són més les escoles que estem revisant els objectius finals d’aprenentatges del nostre alumnat, reformulant com diu l’informe “quin coneixement s’adquireix i per què, on, quan i com s’utilitza”. I documents com aquest en alineen amb un horitzó educatiu compartit cap el que estic segur continuarem aprenent i treballant.

1 Comentari

  1. Llegint el teu article i (en diagonal) l’informe de l’Unesco crec que l’educació universal necessita aquests actius (siguin quins siguin els continguts i eines):
    – Mestres que lluitin per l’aprenentatge i esperit crític dels seus alumnes.
    – Companys que possibilitin el pensament col·lectiu, el debat i l’acceptació de la diversitat.
    – Reflexió, estudi i esforç individual.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: