"SADAKO VOL VIURE" Bloc del director de l'escola Sadako

Innovar per educar, educar per innovar


Captura de pantalla 2015-11-26 a les 14.50.36Aquest cap de setmana he participat en dos actes a Madrid força singulars per la seva transcendència, per l’extraordinari protocol i per les persones implicades per citar-ne alguns. Però, a banda dels formalismes, m’agrada veure tantes institucions bolcades en la transformació educativa. Fundacions com la fundació Aspen, telefònica, Ashoka o Cotec a l’estat, traslladen a la societat un discurs paral.lel al que la Fundació Bofill, Unesco, nombroses universitats i un llarg degoteig d’institucions catalanes treballen per germinar amb força a Catalunya. La transformació educativa és una onada internacional que ha d’arrossegar sens dubte, l’educació actual a un nou paradigma educatiu.

En un d’aquests actes es va dir una frase que a moda de titular crec recull molt bé el que s’espera del moment que estem vivint: INNOVAR PER EDUCAR I EDUCAR PER INNOVAR. Crec que aquest missatge d’anada i tornada exemplifiquen molt bé la connexió entre educació i futur. Es fa difícil comprendre el sistema educatiu actual sense un procés intens d’innovació que el reformuli per contextualitzar l’educació que ofereix al món canviant, que viuen i viuran els nostres alumnes. De la mateixa manera l’escola ha de fomentar la sensibilitat vers la innovació promovent l’aprenentatge en la flexibilitat, la creativitat o el pensament divergent entre d’altres objectius finals d’aprenentatge que ha d’oferir l’escola.

En aquest debat per definir què vol dir innovació hi sobresurten també moltes veus crítiques i escèptiques, sovint amb un argument que crec cal excloure en el debat educatiu: Com sabem que una innovació aporta millora? Com s’ha validat? És clar que serià més que desitjable disposar d’evidències, el més objectives possible, de l’impacte dels processos d’innovació als nostres centres. Però el fet de no disposar de prou recorregut, no inhabilita pas la seva eficàcia. Crec que hauríem de ser capaços de revertir el mateix argument i preguntar-nos quina validesa tenen determinades metodologies avui absolutament consolidades a molts centres educatius: Quin estudis demostren les bondats del llibre de text en la consolidació d’aprenentatges pel segle XXI? Quins estudis s’han fet per trobar la correlació entre un fracàs escolar superior al 20% i la metodologia preponderant avui al sistema educatiu. Si som capaços de fer aquesta doble mirada crec que no hi haurà massa dubtes en que és el moment d’arriscar sense assumir riscos, ja que el punt de partida llinda el declivi educatiu. Si algú s’entreté a analitzar com viuen avui els nostres infants i joves, com es comporten, per què s’interessen o es mira d’intuir en què i com hauran de treballar aquests infants quan es desprenguin de la cuirassa del sistema educatiu, em sembla que no hi ha altra que emprendre propostes que els aliniin en el món on vivim. Innovar per poder educar amb qualitat, educant per innovant en un món canviant, líquid i complexa.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: