"SADAKO VOL VIURE" Bloc del director de l'escola Sadako

Tsunami de transformació educativa


Captura de pantalla 2016-04-29 a les 19.59.13

L’escola ha estat una de les 26 escoles avançades, que s’ha compromès en el projecte Escola Nova 21. Formar part d’aquest equip és un privilegi i sense cap mena de dubte una gran responsabilitat. Quan el procés de transformació educativa en el que estàs inmers trascendeix les parets del teu propi centre, per configurar una xarxa d’instuticions edCaptura de pantalla 2016-04-29 a les 20.05.36ucatives que comparteixen un mateix horitzó, el de promoure un model educatiu propi del segle XXI, flueixen les sinèrgies, il·lusions i també les pors i a vegades fins i tot recels. Però la nova xarxa que s’ha creat, és un pas innequívoc cap a la complicitat de tots amb l’ecosistema educatiu, per fer un pas definitivament endavant vers la transformació educativa.

La suma d’esdeveniments que estem vivint en el nostre país en l’àmbit educatiu, ja no deixa cap mena de dubte de que estem experimentant el tsunami educatiu més transcendent viscut en moltes dècades. És cert però que davant nostra s’obren molts interrogants. De moment sabem que som força els que hem emprès el camí de la transformació educativa, i que són molts els que disposen del convenciment per voler-ho intentar. Només cal veure la massiva resposta que el propi projecte Escola Nova 21 ha tingut. El més incert però, és saber com serà l’escola que ara tot just estem començant a dibuixar.
Actualment són molts els centres que frisen per iniciar processos interns de transformació, sobretot metodològica. De fet són molts els centres que reclamen processos de formació per poder incorporar noves metodologies el més aviat possible. Però no estic segur que aquest sigui el camí. Al meu entendre estem parlant de redefinir els objectius finals de l’escola. Una escola sí, però per a què? Per aprendre a estar bé? Per fer bons futurs professionals? Per aprendre disciplina? Per jugar aprenent o aprendre jugant? Per aprendre a pensar, a ser, o aprovar? Sense una definició compartida dels objectius finals de cadascuna de les nostres escoles, es poden donar grans contradiccions. Canviar de metodologia, sense comprendre el sentit últim del propi canvi, ens pot dur al mateix lloc on som ara, fins i tot havent fet un itinerari menys adequat i costós que l’actual. És com utilitzar la tecnologia per fer servir llibres digitals enlloc de paper.

Per altra banda sense la implicació de tot el claustre d’un centre en la definició de la visió compartida del seu projecte, pot dur al centre a un cert caos alhora d’enfocar esforços educatius compartits. Si volem que aquest procés sigui un veritable procés de millora, és indispensable involucrar tota la comunitat educativa, i d’una forma molt especial també a les famílies, en aquest procés de redefinició de les intencions educatives finals que ofereix cada centre. A més, em sembla que seria francament interessant que divergim en la concreció de cada projecte, encara que partim de visions educatives compartides. És imprescindible trencar amb la escolarització mediocre (amb tot l’admiració i respecte per tots els equips docents) i homogènia malauradament actual, per passar a disposar d’un país amb centres diferents per a famílies diferents. No pretenc pas desprestigiar el nostre sector, sinó tot el contrari, però sovint les polítiques educatives i el control del sistema ha potenciat que ningú surti de la ratlla, enlloc de promoure la diferenciació positiva. Si sempre hem dit que la diversitat és riquesa, no és més ric disposar de centres diversos que configurin un panorama educatiu que contribueixi al treball en xarxa, l’establiment de complicitats i la descoberta de les millors pràctiques educatives?

Crec que és l’hora de ser valents, d’assumir certs riscos en la creació de propostes d’aprenentatge, encara que siguin millorables. Sé que en educació aquest discurs sovint dóna vertígen i obra interrogants sobre la validesa de nous formats però no hem de perdre de vista la situació  actual. Mantenir la idiosincràcia actual amb un 20% d’abandomament escolar no és una alternativa. Cal avançar i aprendre fent, aquest és el primer pas cap a la veritable innovació educativa. I no ho fem sols, ho fem molts centres junts, molts docents junts, ho fem amb l’aval de la neurociència, la comunitat científica, les evidències de la societat on vivim. L’escola Nova del segle XXI crec que és un pas realment significatiu cap a aquesta construcció d’una nova realitat educativa, que s’uneix al que també ha emprès la fundació Ashoka amb l’impuls de les escoles Changemaker i múltiples institucions  arreu del món.  Ànims a tots els docents compromesos amb aquest camí tan profund de responsabilitat social!

Captura de pantalla 2016-04-29 a les 20.00.08

 

 

 

 

Un tast del camí iniciat…

6 comentaris

  1. Magnífic, Jordi.
    És un privilegi que la vostra escola també impulsi aquesta transformació i les teves reflexions ens hi ajuden. Amb responsabilitat, generositat i mirada crítica. Gràcies, per ser-hi!

  2. Elisenda Ferrer, mare de la Cèlia de Gegants

    Felicitats per formar part i impulsar aquest moviment. Esperem que sigui l’inici d’un camí que de ben segur ha de transformar el país. Gràcies!

  3. James Ward

    Tenim una responsabilitat social important. Estic convençut que des de l’escola podem ajudar a fer un món millor.

  4. Ana

    Magnífica reflexió! Esperem formar part d’aquest canvi amb vosaltres.

  5. Jordi Rodon Cuixart

    Molt d’acord amb el que comentes, especialment en el fet què és fonamental ser conscients del sentit del canvi, hi ha massa tendència a la no estar connectats amb el que fem i el desig de canvi ens pot portar a una fugida endavant. Per a fer un viatge és important saber on volem anar, tot i que el viatge en si mateix, el procés, és interessant, si tenim el rol de guies som molt responsables dels nostres acompanyants.

  6. Reblogged this on asorianoeduple.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: