"SADAKO VOL VIURE" Bloc del director de l'escola Sadako

S’apropa la preinscripció: CONSELLS PER TRIAR ESCOLA


triarescola2Cada curs en aquesta època m’agrada actualitzar aquesta entrada per si pot ser útil a les famílies implicades.

Per a moltes famílies aquestes properes setmanes estaran plenes de neguits per resoldre un tema tan complex com la tria d’escola per al seu fill/a. Aquest és sempre un procés difícil, en què cal combinar el coneixement dels projectes pedagògics que les escoles ens ofereixen amb la intuïció i fins i tot l’atzar.

La veritat és que es fa difícil d’aconsellar en la tria d’una escola quan s’hi barregen tants factors en el procés de matriculació d’un alumne en un centre educatiu, però deixo en aquest post algunes consideracions per si poden ser d’utilitat.

PRÈVIAMENT A LA VISITA
Abans d’escoltar les explicacions de les diferents escoles que visitarem, és convenient preguntar-nos quines són les qüestions essencials que desitgem d’una escola per al nostre fill/a.
En aquesta mateixa línia és molt recomanable pensar-nos algunes preguntes per traslladar al centre que puguin donar resposta als nostres irrenunciables educatius.

CANALS PER CONÈIXER UNA ESCOLA
Actualment la xarxa i els fòrums són eines molt utilitzades però que cal saber interpretar en la mesura de la subjectivitat que s’hi recull.  També les webs dels centres i sobretot blocs de les escoles ens poden deixar entreveure moltes peculiaritats del seu projecte educatiu i de la vitalitat real del centre.
Si se’n té oportunitat, és molt aconsellable demanar a altres famílies de l’escola quina és la seva opinió. En cas de no conèixer a ningú, recomano que si coincidiu amb famílies que vagin a buscar els seus fills a l’escola els demaneu la seva opinió. Tot i que ens puguem sentir incòmodes en demanar-ho, en general qualsevol família us respondrà amb molt de gust, perquè elles també han passat per aquesta mateixa situació.

UN COP AL CENTRE
ELS ESPAIS
Observar quina és la decoració de les parets de les aules i dels passadissos de l’escola. El que hi hagi penjat ens dibuixarà molt bé el projecte pedagògic de l’escola. A més, trobar-hi moltes coses és un clar indicatiu d’un equip docent implicat.
A més de l’observació dels espais de l’escola, pot ser interessant esbrinar:

– Quina és la disposició de les taules de les aules? Si les taules estan agrupades, en parelles o d’una en una ens donarà molta informació de la metodologia i concepció educativa de  l’escola.
– Si hi ha aules d’informàtica, qui hi va i què hi van a fer els alumnes?
– A més de valorar la quantitat d’espais exteriors és important saber si a aquests espais hi van tots els alumnes alhora o per torns? A què juguen els alumnes? A més de jugar a pilota què hi fan i què s’hi promou? Es disposa de materials inespecífics? Es promouen diferents activitats?
– Hi ha biblioteca? Com s’utilitza? Qui hi va?
-…

ELS I LES ALUMNES
En cas que la visita al centre coincideixi amb la presència d’alumnes, és important observar
la forma com aquests es dirigeixen a la persona que ens acompanya (saluden o no, li somriuen o no, demanen pas o passen com poden, etc), com es relacionen entre ells o com es mouen per l’escola.

L’EQUIP DOCENT
L’equip docent del centre és molt determinant en la consolidació i concreció d’un model pedagògic. A més, un equip de mestres que treballa amb complicitat, bona entesa i il•lusió multiplica enormement els resultats de qualsevol projecte pedagògic. Per descomptat en el cas contrari, un equip poc compromès i desil•lusionat té unes conseqüències nefastes en la motivació i aprenentatge dels alumnes.
Possibles informacions a conèixer:
* Quina és la mitjana d’edat del professorat?
* Quina és la mobilitat del claustre de l’escola? Una bona orientació pot ser conèixer quants mestres nous van entrar a l’escola el curs passat? Aquest és un factor molt determinant, ja que una alta mobilitat de mestres té un fort impacte sobre la continuïtat del projecte educatiu del centre i la consolidació d’un equip que impulsi un mateix model pedagògic.
* Quant de temps fa que hi ha el mateix director o equip directiu al centre?
* Quins tipus de reunions o trobades fa l’equip de mestres? No necessàriament fer moltes reunions és garantia d’èxit educatiu, però per a mantenir una mateixa línia pedagògica són necessaris espais que impliquin compartir models, idees i metodologies.

LA TECNOLOGIA
ipadeiSegons el meu entendre la predisposició o no d’un centre vers la tecnologia és un notable indicador de la capacitat d’innovació i de canvi del centre i el propi cos docent. Sovint el fre de moltes escoles al seu ús no és tant creure que no són útils, sinó la dificultat dels equips per mantenir una actitud positiva enfront als canvis constants d’aquestes eines i d’una necessitat de formació permanent de tots els docents. Saber què en pensen les escoles del seu ús, no només ens donarà una idea de com s’incorporen les tecnologies en el projecte de l’escola, sinó de quin és el nivell de predisposició del professorat. 

De totes maneres el més important a esbrinar no és la presència de tecnologia sinó el sentit que aquesta pugui tenir dins la metodologia i el context d’aprenentatge dels alumnes.

L’EQUIP PSICOPEDAGÒGIC. TRACTAMENT DE LA DIVERSITAT.
Quan els nostres fill/es inicien la seva escolaritat desconeixem quines dificultats poden presentar vers els aprenentatges o les relacions socials en el futur. És francament important saber quina és la capacitat real de l’escola per atendre la diversitat. Quantes persones exerceixen funcions per atendre la diversitat? Com ho fan? Com s’organitzen? És molt important saber en quantes sessions de classe hi ha dos mestres a l’aula o agrupacions flexibles de qualsevol tipus que permetin una millor atenció individualitzada. Una bona pregunta al centre podria ser demanar per quin tipus d’atenció es preveu pels alumnes talentoso o amb altes capacitats.

LES FAMÍLIES
Pot ser interessant conèixer els mecanismes de participació i implicació de les famílies a l’escola. Quantes reunions es fan a cada curs? Quina facilitat de comunicació hi ha amb els tutors/es del curs? Les famílies poden participar en activitats dins l’aula? com es recullen els alumnes? Es pot parlar amb les/els mestres a l’hora de recollir als alumnes?

ALTRES CONSIDERACIONS
Hi ha moltes altres consideracions que al meu entendre també són importants però que només citaré sense aprofundir-hi. En cas de necessitar-ne alguna opinió complementària m’ofereixo a respondre qualsevol comentari que es vulgui fer arribar.
– Quin són els espais de participació dels alumnes?
– Com s’enfoca la resolució de conflictes? Quin és el nivell de conflictivitat de l’escola?
– Quin és el nivell mitjà dels alumnes de l’escola? Quins són normalment els resultats assolits pels seus alumnes a les proves de competències bàsiques que cada any fan tots els alumnes de Catalunya?
– Quin és el nivell d’anglès? S’introdueix alguna altra llengua estrangera? Els alumnes fan alguna matèria en llengua anglesa?
–  Quin és el perfil de les famílies que trien aquesta escola per als seus fills/es?
– Quins són els trets fonamentals dels alumnes una vegada marxen de l’escola?
– Com es preveu l’ adaptació als tres anys?
– Quin pes tenen els llibres de text en els aprenentatges?
– Com es promou l’expressió oral a l’escola?
– Com s’estimula l’esforç? Com es potencia l’aprofundiment en l’aprenentatge dels alumnes amb altes capacitats?
– Els alumnes a l’escola aprenen a treballar en grup? Aquesta és una habilitat molt important en l’àmbit acadèmic però encara ho és més en l’àmbit professional i social.
– Quina importància té l’expressió artística, expressiva i musical al centre?
– A l’hora de dinar qui acompanya els alumnes, una empresa externa, monitors de la mateixa escola o els mateixos mestres?
– Qui organitza les activitats extraescolars, casals, etc?
– …

De models pedagògics n’hi ha tants com escoles. El més important, però, és trobar aquell model que més s’ajusti a com som nosaltres i al que desitgem per als nostres fills/es. Per descomptat no hi haurà cap escola que acompleixi al cent per cent el que nosaltres voldríem, però es fonamental trobar una escola amb la qual ens hi puguem sentir còmplices, a gust, i formant els nostres fills/es en una mateixa direcció, tal com ho fem nosaltres des de casa.
Per descomptat després caldrà tenir presents altres consideracions tant o més importants, com la possibilitats de poder accedir al centre triat, o aspectes econòmics. Però sobre aquests punts segurament ja caldria una extensa nova entrada.
Espero que alguna de les idees apuntades puguin ser d’utilitat per a alguna persona immersa en el sempre capritxós procés de preinscripció.

Sort en la decisió!

triarescola4

5 comentaris

  1. david

    També pot servir demanar informació a l’AMPA de l’escola, conèixer la seva estructura, activitats i implicació.

  2. Elisenda Ferrer (mare de l'Abril de 1r d'ESO i la Cèlia de P5)

    M’ha semblat molt interessant la pila de reflexions per a les famílies que estan cercant escola en aquests moments, és una bona “checklist”. Tot i això hi he trobat a faltar un ítem que ens faci reflexionar sobre la càrrega dels deures que estem disposats que suportin els nostres fills. Volem que treballin cada dia a casa? Ens semblarà bé sacrificar dinàmiques familiars o caps de setmana pels deures dels nostres fills? Estem disposats a què gran part del seu temps “lliure” es dediqui a continuar les matèries que ja treballen a l’escola durant tantes hores al dia?

    O potser volem que el nostre fill tingui temps per viure altres tipus d’experiències també enriquidores? Volem que disposin d’un espai on el nen (i especialment l’adolescent) es trobi a ell mateix, on descobreixi altres tipus de coneixement que no s’aprenen a l’escola? Un coneixement fonamentat bàsicament en les vivències, sobretot les que són fruit de la companyia d’altres adults, d’acompanyar els pares en activitats o entorns socials cooperatius, a conferències quan són més grans, etc. Hi ha infinitat d’activitats que es poden fer en el temps lliure dels nostres infants i adolescents, més enllà de mirar la tele o barallar-se amb els germans, i que de ben segur poden resultar molt i molt enriquidores.

    Crec que aquest és un punt sobre el qual també cal reflexionar a l’hora de triar la nostra escola. A parvulari no és rellevant, és clar, però hem de ser conscients que, com més ens enfilem en els cursos, més important serà.

  3. Molt interessant la llista.
    Jo afegiria que als pares importa molt el tipus d’alumnes que van al centre: no ens enganyem, moltes famílies volen un determinat tipus de companys i amics pels seus fills. I l’escola marca molt, socialment i ideològicament. Això ho notem molt a la pública.

    Jo afegiria veure si el centre innova, si participa en projectes nous amb altres escoles, si els seus docents es formen en coses noves… Per mi, personalment, és molt més important la innovació que la tecnologia. 🙂

    Ben cordialment,

    Boris

Trackbacks

  1. 8 Orientacions per triar escola |
  2. Proceso de preinscripción y matrícula par el curso 2017-2018

Deixa un comentari