"SADAKO VOL VIURE" Bloc del director de l'escola Sadako

L’educació secundària obligatòria. Problemes, reptes i escenaris per a la reforma


L’educació secundària obligatòria. Problemes, reptes i escenaris per a la reforma
Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari 2015 (capítol 9)

captura-de-pantalla-2016-10-12-a-les-14-07-07Em fa molta il·lusió poder compartir el càpitol 9 de l’anuari 2015 de la fundació Bofill (Reptes de l’educació a Catalunya),  que hem realitzat conjuntament amb el meu company Jordi Nomen. Ha estat una fantàstica oportunitat per compartir amb grans entesos sobre educació quina és la realitat del nostre context educatiu, alhora que ens ha permès aprofundir sobre l’actual etapa de secundària, i sumergir-nos en la cerca de propostes de futur que permetin oferir  majors oportunitats i recursos als joves que que cursen, i cursaran, aquesta etapa. Segons el nostre parer, moltes apreciacions fetes en aquest capitol són extrapolables a d’altres etapes educatives, i d’una forma molt especial al batxillerat i la selectivitat, elements claus en la idiosincràsia de tota l’educació obligatòria. Una veritable transformació d’aquests dos grans escenaris es podria convertir en l’element definitu per assolir una veritable transformació educativa de tot el sistema educatiu, per la que sense cap mena de dubte continuarem treballant.

“Les transformacions socials, econòmiques, tecnològiques i fins i tot polítiques que està vivint la nostra societat han modificat innumerables estructures que fins fa molt poc semblaven immunes al pas del temps. Ni consumim, ni treballem, ni ens relacionem de la mateixa manera que ho fèiem fa pocs anys enrere. Igualment, els avenços neurobiològics ens han mostrat de manera clara com aprenem i com podem aprendre millor. L’educació no pot ser aliena a aquest procés de canvi exponencial que estem vivint. De la mateixa manera que seria estrany que algú recuperés la màquina d’escriure, el correu postal o el paper de calcar, no té gaire sentit que, en un moment en què podem accedir a una quantitat ingent d’informació, les escoles continuem utilitzant el llibre de text com a eix vertebrador de l’aprenentatge i el mestre com a proveïdor principal del coneixement. L’escola té la responsabilitat d’oferir als infants i joves els recursos que els permetin afrontar el seu futur amb les màximes oportunitats per desenvolupar-se personalment, professional i cívica.”

Podeu descarregar-vos Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari 2015 complet aquí.

Deixa un comentari